Hjem/Innbygger/Bolig og eiendom/Byggesak
Byggesak

Byggesak

Ansvars- og arbeidsoppgaver:

Byggesaksavdelingen skal yte service og behandle saker i samsvar med plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter og vedtekter, kommunens arealplaner med plankart, matrikkelloven, forurensningsloven, forvaltningsloven, m.fl.

Noen av arbeidsoppgavene til byggesaksavdelingen er behandling av:

Sikre god lokal byggeskikk

  • Søknader om byggetillatelser

  • Søknader om lokal godkjenning av foretak

  • Søknader om fradeling

  • Søknader om utslippstillatelse (tett tank, infiltrasjonsanlegg, minirenseanlegg osv.)

  • Andre typer forurensningssaker (søppel, brenning av avfall osv.)

  • Søknader om teknisk infrastruktur (f.eks. veger, vann- og avløpsnett og fjernvarme)

  • Søknader om dispensasjoner

  • Riving, avfallsplaner, rehabilitering

  • Utstede midlertidig brukstillatelse/ferdigattest

  • Matrikkelføring av byggesaker

  • Føre tilsyn

  • Ulovlighetsoppfølging

  • Diverse som å ivareta kulturvern, HMS, universell utforming, radonsikring, naturpåkjenninger osv.

Kontakt med byggesaksavdelingen:

Byggesaksavdelingen har 3 ansatte:

For å kunne yte god service, jobbe effektivt og holde saksbehandlingstiden nede ber saksbehandlerne om at det avtales tidspunkt for besøk.  Dette kan gjøres ved å kontakte saksbehandlerne direkte på telefon eller kontakte kommunens sentrumsservice som har adgang til å reservere et tidspunkt på vegne av saksbehandlerne. 

Tips en venn Skriv ut