Videregående skolestruktur

Et flertall i fylkestinget i Innlandet vedtok 23. oktober å legge ned Dokka videregående skole
Les saken på Innlandet fylkeskommune Lenke til et annet nettsted.
Nordre Land kommune fortsetter arbeidet med å se på alternative løsninger.
Mediesaker og leserinnlegg
- Fylkeskommunedirektøren i Innlandet vil legge ned flere skoler (utdanningsnytt.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Dokka videregående skole | Til fylkestingspolitikere i Innlandet
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Leserinnlegg | Enda flere vil «haate» politikerne nå, Inger Lise Sveum-Aasbekken
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Leserinnlegg | Trenger egentlig Nordre Land kommune Dokka VGS da?
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Leserinnlegg | Fylkeskommunens ansvar: Gi ungdom tid og rom til å lære
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Skolestruktur | Skolestruktur og prinsipper (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Leserbrev | Den skjebnesvangre høsten 2024 (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Nordre Land | Uten skolen får vi ikke bærekraftig utvikling, så enkelt er det (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Skolestruktur, Nordre Land | Stian André og André var russ sammen for tjue år siden – nå leder de hver sin bedrift i hjembygda (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Skolestruktur, Innlandet | Viktige tall utelatt i skolesaken: – Nå må de trekke i nødbremsen (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Leder | Viktige vedtak for Land-regionen (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Politikk og samfunn | Høyere klimautslipp med «miljøpartiet» MDG i posisjon (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Dokka videregående skole | Kjerringa mot strømmen (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Dokka videregående skole | Jeg har alltid drømt om å gå på Dokka videregående skole (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Skolestruktur, Videregående skole | Dina (17) og Sunniva (18) vil ikke tilbake til pendling og hybel: – Viktig å ha skolen nærme (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Morten Ørsal Johansen | Fylkeskommunen svikter i rollen som skoleeier (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Dokka videregående skole | Samfunnsøkonomisk klokt å bevare Dokka videregående skole (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Skolestruktur | Hva kan det bety for en Landsby og en kommune å ikke ha en videregående skole? (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Skolestruktur | Blir det færre elever i Gjøvikregionen? (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Dokka videregående skole – også i framtida! (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Nedlegging forsterker utfordringer
Lenke til et annet nettsted.
- Sterkt kritisk til fylkeskommunens skolestrategi (avisa-valdres.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Konsekvenser og alternativer - leder
Lenke til et annet nettsted.
- Ny rapport peker på alvorlige konsekvenser om Dokka vgs legges ned (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Ikke rør Dokka videregående skole! (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Langt protesttog da politikerne kom (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Elevene protesterer: – Når vi blir foreldre, skal våre barn gå på skole her (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Nå er det bestemt – disse tre tilbudene forsvinner fra høsten (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Overkjører vgs-innstillingen: – Mer kaos, tror Dokken (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- La utdanning skje i nærmiljøet (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Sterk kampvilje for Dokka videregående: Fnyser av tallknusernes virkelighetsoppfatning (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Frykter lavere gjennomføring og dårligere utdanningsnivå (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Flere med, ikke utenfor (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Oa mener | Mobilisering rundt Dokka
Lenke til et annet nettsted.
- Skolen foreslått nedlagt: – Et sjokk (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Ja, vi elsker Dokka videregående (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Ungdommen er framtida vår (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Chickelacke, chickelacke, show, show, show! (gd.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Hva er formålet med videregående opplæring? (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Ny skolestruktur: vi ønsker dine innspill (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- En skole for fremtiden (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Valg av skolestruktur må ta utgangspunkt i faglige vurderinger, ikke politisk spill (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Protesterer mot skolenedlegging: – Vil rive i stykker det fine miljøet vårt (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Vårens vakreste eventyr? (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Tillitsvalgte: Tydelig at politikerne ikke likte svarene om skolestrukturen (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Ny skolestruktur: Uansvarlig av FrP (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Fylkestinget må være garantisten (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Skole- og tilbudsstruktursaken i Innlandet skaper uro (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Med folkehelselinsa på skoledebatten i Innlandet – sett fra Nordre Land (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Dokka videregående – over og ut? (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Uansvarlighet av posisjonen og deres støttepartier (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Dokka Fasteners trenger flere fagarbeidere (metalsupply.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Dokka videregående skole, Nordre Land | Skolen er foreslått nedlagt, men har aldri hatt flere søkere (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
- Debatt, Dokka videregående skole | Det er avgjørende for Gjøvikregionens utvikling at Dokka VGS består (oa.no)
Lenke til et annet nettsted.
Vedtak fra fylkesutvalget 30. april
1. Utviklingen i demografien i Innlandet gjør at fylkeskommunen som skoleeier ønsker å se på skole- og tilbudsstrukturen i videregående opplæring. Synkende elevtall utfordrer kvaliteten og forutsigbarheten for flere av opplæringstilbudene i fylket, og de økonomiske rammene gjør det krevende for skolene å utvikle robuste fagmiljøer med stabilitet for elever, lokalsamfunn og ansatte over tid.
2. Framtidig skole- og tilbudsstruktur i Innlandet skal sikre et bredt, stabilt og likeverdig videregående utdanningstilbud. Fylkeskommunen ønsker derfor en bred høring som gir svar på hvordan fremtidens skole- og tilbudsstruktur skal utformes. Fylkeskommunen ønsker særlig svar på følgende spørsmål:
- Oppleves fordelingen mellom studieforberedende og yrkesfag hensiktsmessig for å tilfredsstille fremtidige behov i arbeidslivet?
- Hvordan sikre bredden innen studieforberedende opplæring, med hensyn til kreative utdanningsprogram?
- Hvordan kan vi tilrettelegge for borteboere bedre enn i dag? Spesifiser gjerne samarbeidstiltak i og med den enkelte vertskommune, hjemkommune, fylkeskommunen og eventuelt andre aktører.
- Hvordan kan fylkeskommunen best ivareta elevgrupper med særskilte behov i framtidig struktur, herunder elevene som i dag går på Nordstumoen?
- Hvordan kan samarbeidsavtalene med Trøndelag og Akershus fylkeskommuner styrkes slik at man bidrar til å ivareta nærhet til utdanningstilbud samt elevenes behov for skolemiljø med trivsel og sosial tilhørighet?
- Er det andre geografiske områder hvor det er aktuelt med slike samarbeid over fylkesgrenser og med konkrete skoler?
- Fylkeskommunen har allerede før strukturendring flere lokaler med kapasitet for mer/annen aktivitet. Høringsinstansene inviteres til å komme med innspill til alternativ bruk av fylkeskommunal eiendom i egen region.
- Ungt utenforskap er en økende utfordring. Det å ha fullført videregående opplæring har stor betydning for å sikre varig fotfeste i arbeidslivet. Hvordan bør den videregående skole- og tilbudsstrukturen utformes for å sikre at flere fullfører videregående opplæring?
3. Alternativene og modellene som er beskrevet i saken følger nedenfor. Disse er ikke absolutte, men beskriver ulike grader av endring i struktur.
Alternativ 1:
1 skole og 4 skolesteder avvikles
- Skarnes videregående skole
- Skolested Nordstumoen (Storsteigen videregående skole)
- Skolested Dombås (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule)
- Skolested Lom (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule)
- Skolested Flisa (Solør videregående skole)
Alternativ 2:
2 skoler og 5 skolesteder avvikles
- Skarnes videregående skole
- Dokka videregående skole
- Skolested Nordstumoen (Storsteigen videregående skole)
- Skolested Dombås (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule)
- Skolested Lom (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule)
- Skolested Flisa (Solør videregående skole)
- Skolested Sønsterud (Solør videregående skole)
Alternativ 3:
4 skoler og 5 skolesteder avvikles
- Skarnes videregående skole
- Dokka videregående skole
- Trysil videregående skole
- Gausdal videregående skole
- Skolested Nordstumoen (Storsteigen videregående skole)
- Skolested Dombås (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule)
- Skolested Lom (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule)
- Skolested Flisa (Solør videregående skole)
- Skolested Sønsterud (Solør videregående skole)
4. Høringsinstansene inviteres til å beskrive eventuelle andre modeller for å håndtere den kommende elevtallsnedgangen i fylket som helhet og egen region spesielt, gitt de demografiske og økonomiske forutsetningene som ligger utenfor fylkeskommunens kontroll.
Noen alternativer høringsinstansene kan vurdere dersom tilbud eller skoler/skolesteder fra punkt 3 foreslås opprettholdt:
- Skarnes videregående skole opprettholdes ved at ett eller flere tilbud på Øverbyen eller Sentrum videregående skoler flyttes, eller ett av skolestedene avvikles.
- Dokka videregående skole opprettholdes ved at ett eller flere tilbud på studiested Lena (Lena-Valle videregående skole), Raufoss videregående skole eller Gjøvik videregående skole flyttes, eller ett av skolestedene avvikles.
- Skolested Lom (Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule) opprettholdes ved at ett eller flere tilbud på studiested Otta flyttes, eller skolestedet avvikles.
- Gausdal videregående skole opprettholdes ved at ett eller flere tilbud på Lillehammer videregående skole avdeling Nord eller Sør flyttes, eller ett av skolestedene avvikles.
- Naturbruk ved Solør videregående skole opprettholdes ved at Jønsberg videregående skole avvikles. Øvrig tilbud på Jønsberg flyttes til andre skoler i Hamar-regionen, eller avvikles. Alternativet forutsetter at Solør videregående skole samles på skolested Våler. Alternativet innebærer også at det kan bli nødvendig å se på fordeling av fag på de tre gjenværende naturbruksskolene (Storsteigen, Solør og Lena-Valle videregående skoler).
5. Høringsinstansene utfordres til å komme med forslag om hvordan man ved opprettholdelse av skolesteder, skal håndtere en kommende elevtallsnedgang i egen region og fylket som helhet, gitt de demografiske og økonomiske forutsetningene. Høringsinstansene utfordres også på hvordan fylkeskommunen kan samskape og samarbeide med andre aktører om opplæring.
6. Alternative opplæringsmodeller kan bidra til å ivareta arbeidskraft- og kompetansebehov i en situasjon med elevtallsnedgang. Modellene skal ivareta ønsket kvalitet i opplæringen og elevenes læringsmiljø. Innlandet fylkeskommune legger alle de fire alternative opplæringsmodellene som beskrives i saken og separat notat om modell 1 og 3 ut på høring. Alle delene av Innlandet har ett stort kompetansebehov. Alternative modeller kan bidra til å løse deler av dette i enkelte sektorer og regioner. Høringsinstansene bes svare på hvilken/hvilke modell(er) de ønsker utprøvd i sin bransje eller region:
- Modell 1: (0+4) Lærlingeløp over fire år med støtte fra skole
- Modell 2: (1+3) Vg1 i skole, deretter lærlingeløp over tre år med undervisningsstøtte fra skole
- Modell 3: (2+2) Digital programfag opplæring på Vg1 og Vg2 kombinert med praktisk opplæring bedrift
- Modell 4: (2+2) Digital programfag opplæring på Vg2 kombinert med praktisk opplæring bedrift
7. Uavhengig av skolestruktur er fylkeskommunen opptatt av å styrke laget rundt eleven. Målet er et skolemiljø med trivsel og sosial tilhørighet.
Hvilke partnerskapsmodeller for de kommunale ansvarsområdene i elevtjenesten med vertskommuner og hjemkommuner kan best ivareta elevenes behov?
8. Innlandet fylkeskommune legger saken ut på høring med frist 31.8.24.
9. Fylkeskommunen vil invitere til åpne digitale høringer i alle regioner innen utgangen av august.
Saken skal behandles i fylkestinget 23. oktober
Sist oppdatert