Pedagogisk psykologisk tjeneste
Pedagogisk psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) skal bidra med å kartlegge og vurdere barn i barnehagealder og elever i grunnskolen med behov for særskilt tilrettelegging.
PP-tjenesten kan bidra med veiledning på tiltak eller utarbeide sakkyndig vurdering når det er behov for å vurdere om barnet/eleven trenger tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging. Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) - Kapittel 11 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelegging - Lovdata Lenke til et annet nettsted.
PP-tjenesten skal også arbeide med barnehager og skoler på systemnivå, for å bidra til at disse legger til rette for barn og elever med særskilte behov.
Hensikten med arbeid på individnivå og på systemnivå er at barna/elevene skal ha et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.
Behov for bistand fra PPT?
I følge Barnekonvensjonens artikkel 12 Lenke til et annet nettsted.skal barnet eller eleven bli hørt og få gi uttrykk for sine synspunkter. Dette gjelder også for voksne som kontakter tjenesten. Ved henvisning til PP- tjenesten er det ped.leder/kontaktlærer i samarbeid med foreldrene/eleven, som sender henvisning. Det skal foreligge samtykke fra foreldrene/eleven før det sendes en henvisning til PPT. Når eleven er 15 år og eldre skal han/hun selv samtykke til henvisning.
Før en henvisning skal det gjennomføres en førhenvisningssamtale med PP-tjenesten der foresatte/elev kan delta, eller barnehage/skole gjennomfører etter samtykke fra foresatte.
Logopedhjelp til barn og ungdom inngår som en del av tilbudet, med samme henvisningsrutiner som til PP-tjenesten forøvrig.
PP-tjenesten kan samarbeide tverrfaglig i kommunen, og på statlig nivå med for eksempel Statped eller BUP.
Videregående skole har egen PP-tjeneste.
Sist oppdatert